J.S. Bach – Juloratorium del 4-6

Bachs Juloratorium del 4-6 – en lång tradition blir komplett

För 280 år sedan satte en kantor i Leipzig samman musik till kyrkans julfirande. Musiken delades upp i sex olika delar som framfördes vid olika julhögtider: de tre juldagarna, nyårsdagen, den första söndagen efter nyår och på trettondagen. Kantorn, ingen mindre än Johann Sebastian Bach, anade sannolikt inte att körer världen över flera hundra år senare skulle framföra hans Juloratorium år efter år – eller att det skulle komma att bli ett älskat verk som, med Dagens Nyheters Martin Åströms ord, ”i såväl Tunströms prosa som i verklighetens Sverige har lyckats nå ända fram till de allra minsta församlingarna i de allra djupaste skogarna” och som har nått en ”närapå folklig popularitet ”. Efter Juloratoriets uruppförande skulle det nämligen dröja innan det uppfördes igen: inte förrän hundra år efter kompositörens död framfördes Juloratoriet i sin helhet i Berlin.

Det var Bach, det. Men vilka var nu de, som orkade hålla ”jublets kategorier” vid liv? Vem är det som underhåller språket så att det fortfarande finns tillgängligt, år efter år? 

Citatet är hämtat från Göran Tunströms bok Juloratoriet, som beskriver en av alla svenska körers juloratorieresa. För det råder inget tvivel om att svensk körmusik är ett av svaren på frågan om vilka de var, de som orkade hålla jublets kategorier vid liv och som gör juloratoriet tillgängligt, år efter år. Inte minst gäller detta körmusik i Uppsala domkyrka. Juloratoriet har uppförts i domkyrkan i obruten följd sedan 1942. På domkyrkans hemsida beskrivs Juloratoriet som ”en älskad traditon som för många är själva startskottet på julförberedelserna”.  Verkets första tre delar är också skrivna som ett startskott för själva julhelgen och de skildrar den välkända julberättelsen om Jesu födelse, herdarnas uppenbarelse och tillbedjan. Det är just Juloratoriets del 1-3 som utgör Uppsala domkyrkas långa tradition. Juloratoriets andra hälft hör den senare delen av jultiden till och framförs mer sällan. De fjärde till sjätte delarna berättar om när Josef och Maria åtta dagar efter födelsen tog med sig Jesusbarnet till templet, samt om de tre vise männens resa och tillbedjan.

Den här julen får Uppsalaborna möjlighet att fullborda Juloratoriet i Uppsala domkyrka, eftersom verket kommer att framföras i sin helhet. Del 1-3 framfördes traditionsenligt på första advent, men efter julhelgerna kommer nu även del 4-6 att framföras. Den 15 januari 2017 samlas två körer, en orkester och fyra solister i Uppsala domkyrka för att under Peter Melins ledning slutföra Bachs Juloratorium. Juloratoriet, som för många Uppsalabor är startskottet på julförberedelserna får nu också avsluta jultiden. När juloratoriet får utgöra en inramning av julfirandet tas det ett steg närmare hur Bach en gång tänkte sig att verket kontinuerligt skulle gestalta olika berättelser under julhelgernas gång.

MEDVERKANDE

Peter Melin, initiativtagare, musikalisk ledare och dirigent, är utbildad musikpedagog med examen från Stockholms musikpedagogiska institut, SMI. Förutom dagens två Uppsalabaserade körer, Vindhemskören och Vokalensemblen Uppslaget, leder han också Enköpings Kammarkör. År 2015 framförde Peter, tillsammans med sina tre körer, ytterligare en kör, musiker och solister Carls Orffs Carmina Burana i ett fullsatt konserthus i Uppsala.  Till vardags arbetar Peter som musikpedagog i Gottsunda kyrka. År 2006 fick Peter ta emot Håkan Parkmans stipendium för sitt arbete som enligt motiveringen präglas av ”musikanteri, ödmjukhet och värme”. I sitt musikaliska arbete strävar Peter efter att beröra såväl de som framför musiken som publiken.

Vindhemskören har sin hemvist i Vindhemskyrkan S:ta Birgitta, som är en distriktskyrka i Uppsala domkyrkoförsamling. Sedan 1996 leder Peter Melin kören som har ett sextiotal medlemmar. Vindhemskörens repertoar omfattar vitt skilda stilar som sånger för gudstjänstbruk, större sakrala verk för konserter, folkmusik från olika länder, gospel och jazz. Vindhemskören har även tidigare Bachs Juloratorium, Bachs Johannespassion och Mozarts Requiem i samarbete med Vokalensemblen Uppslaget. 2015 framförde körerna Orffs Carmina Burana tillsammans för fullsatta hus i både Enköping och Uppsala.. Vindhemskören har också sjungit mässor av bl.a. Palestrina, Bach, Haydn, Mozart, Schubert, Liszt, Dvorak och andra sakrala verk som Verdi: Requiem, Haydn: Skapelsen och O. Olsson: Te Deum.

Vokalensemblen Uppslaget är en blandad kör som nosat på det mesta inom körmusik. Kören har uppträtt med John Rutter och Ward Swingle som gästdirigenter, samt med kända jazzmusiker och klassiska orkestrar. Vokalensemblen Uppslaget har samarbetat med musiker som The Real Group, Steve Dobrogosz, Gunnar Idenstam, Monica Dominique. Flera musiker har specialkomponerat och arrangerat stycken för kören. 2014 släppte kören CD:n ”Allt hör ihop” med musik av och med Per Harling. Folkmusik och populärmusik förekommer också på repertoaren. Vokalensemblen Uppslaget har även tidigare sjungit Bachs Juloratorium men de har också framfört Bachs Johannespassion, Verdis och Faurés Requiem, Händels Messias, Mozarts Requiem och Orffs Carmina Burana tillsammans med bland andra Enköpings kammarkör och Vindhemskören. Uppslaget har årligen stämningsfulla julkonserter på olika landmärken i Uppsala: anatomiska teatern i Gustavianum, orangeriet i Linnéträdgården och nu, de senaste åren, på konstmuséet i Uppsala Slott. Under åren har kören gjort turnéer till bl.a. England, Åland, Estland, Grekland, och ända till Tanzania.

Ensemble Fenix är en nyskapande, fristående ensemble bestående av professionella, entusiastiska musiker som förmedlar klassisk musik på hög nivå med positiv energi. Ensemblens storlek varieras efter behov, från kvartett till fullstor orkester, ofta engagerade till körkonserter i kyrkor och konserthus.

Anna Kroeker är kvällens konsertmästare. Hon är en hängiven kammar- och orkestermusiker med en stor bredd, som gillar att experimentera och utmana musiken och söker ständigt nya former för sitt musicerande. Hon är verksam som frilansande violinist och initiativtagare till Ensemble Fenix.

Solisterna: 

Joa Helgesson, baryton. Joa har en examen från Operahögskolan i Stockholm. Joa är internationellt verksam som opera- och konsertsångare och några exempel på de många ställen han har sjungit är Beijing Modern Music Festival, Opernhaus Zürich, Reykjavik Arts Festival, Berwaldhallen och Berliner Philharmonie. Han har en bred repertoar på operascenen, men har också stor erfarenhet från konsertplattformen där han tidigare förutom Juloratoriet bland annat har framfört Bachs Johannes- och Matteuspassioner, Brahms Requiem, Händels Messias och Larssons Förklädd Gud. Joa sjunger också gärna modern och nyskriven musik och har uruppfört verk som Älvans Hemlighet av Malin Hülphers, Four Nights of Dream av Moto Osada och Stadt der Blinden av Anno Schreier.

Karin Ingebäck, sopran. Karin är utbildad vid musik- och operahögskolan i Göteborg. Hon har framträtt på ett flertal svenska operascener som Kungliga Operan, Norrlandsoperan, Drottningsholms slottsteater och Värmlandsoperan. Hon har också gjort gästspel på la Monnaie i Bryssel. På sin repertoar har hon roller som Pamina i Trollflöjten, Susanna i Figaros bröllop, Madame Cortese i Resan till Reims, Marzelline i Fidelio och Musetta i La Bohème. Man kan också höra Karin med Radiosymfonikerna på den Grammisnominerade skivan xorna av T. Rangström. Under hösten 2016 sjöng Karin huvudrollen Amors i Nyoperas I Annan Himmel i Stockholm.

Erika Sax, mezzosopran. Erika är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och hon debuterade redan under studietiden med titelrollen i Rossinis Askungen vid Värmlandsoperan. Därefter har hon varit engagerad vid Göteborgsoperan, Folkoperan, Värmlandsoperan, Norrlandsoperan och Läckö Slottsoperan samt Kungliga Operan. Som konsertsångerska har Erika sjungit med, bland andra, Helsingborgs Symfoniorkester, Dalasinfoniettan, Gävle Symfoniorkester, Drottningholms Barockensemble, Uppsala Kammarorkester och Svenska Kammarorkestern. Erika har sjungit altpartierna i de flesta stora sakrala verken – förutom Bachs Juloratorium har hon till exempel även framfört hans Johannespassion, Händels Messias och Mozarts Requiem.

Mikael Stenbaek, tenor. Mikael är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har under de senaste 15 åren etablerat sig som en mycket eftertraktad konsert-, oratorie- och kyrkosångare med hela Europa som arbetsfält. Han framträder regelbundet i olika oratorium, passioner, mässor and andra verk av t.ex. Bach, Händel och Mozart tillsammans med Sveriges och Europas ledande barock- och symfoniorkestrar, såsom Kungliga Filharmoniska Orkestern, Drottningsholms Barockensemble, Rebaroque, Hannoversche Hofkapelle och Berlin Baroque, för att bara nämna några. Mikael har även sjungit solo i radio och TV samt medverkat som solist på ett antal skivinspelningar.

Biljetter: 225 kr (100 kr för barn under 12 år)
Förköp: Katedralbutiken 018-430 36 30, UNT City eller www.ticketmaster.se